Turer 22. juni – 10. juli 2023

Bobiltur med barnebarn 22. juni – 25. juni 2023

Det har lenge vært bestemt at to av barnebarna skulle være hos oss i St.Hans-helgen da foreldrene skulle i bryllup utenbys. Og vi avtalte tidlig at det da ble bobiltur til Sverige; Vita Sandars camping i Mellerud ved Vänern. Denne campingen blir betegnet som en av Sveriges koseligste. Vi – og også disse to barnebarna – har vært her tidligere, og liker denne plassen godt.

Dette var St.Hans-helgen, og midtsommar i Sverige feires stort. Vi hadde derfor bestilt i god tid. Det var bra, for det var helt fullt denne helgen. Kun mulig å bestille for tre døgn midtsommar-helgen, men det syntes barna bare var fint. Vi hadde bestilt plass på bobilparkeringen utenfor selve campingplassen. Ligger man her er det kort vei til bassenget, butikken, servicehus, minigolfbane etc.

Vi hadde et flott vær hele helgen. Selv om det var fest og moro på kveldene og mye støy, sov barna godt om nettene tross høy musikk og mange høylytte folk. Barna er glade i å bade, så aktiviteten besto stort sett av det dagene igjennom. Mest i bassenget men også i den langgrunne sjøen rett nedenfor. Vi koste oss veldig på tur alle som en, og barna vil gjerne tilbake hit en annen gang. Klart det flotte været også spiller inn, men sånn er det jo uansett hvor en er og uansett gammel eller ung.

Noen bilder fra turen:

Ny bobiltur 4. juli – 10. juli 2023

Tirsdag 4. juli 2023:

Etter å ha vært en periode alternativt på hytta og hjemme, var det nå dags for ny tur med bobilen. Noen vennepar skulle møtes privat i Bø i Telemark helgen 7. – 9. juli, og da fant vi ut at vi ønsket noen flere dager på tur i tilknytning til den helgen.

Vi reiste av gårde tirsdag 4. juli. Da vi satte oss i bilen hadde vi ikke helt bestemt oss for hvilken retning vi skulle dra. Men vi ble enige om å kjøre over Golsfjellet og ned Numedalen. Vi kjørte fra Hamar på formiddagen og svingte av ved Leira før Fagernes retning Gol. Hvor langt vi skulle kjøre før vi fant et sted å overnatte fikk vi se an etterhvert. På denne strekningen fant ikke vi så mange steder å fricampe, men vi har tidligere overnattet ved Øygardsgrend fjellhandel, så fant vi ikke noe før det så var det en mulighet. Og det ble til at vi kjørte dit. Dette ligger på mellom 700 og 750 meters høyde. Dette ligger i enden av vannet Tunhovdfjorden. I området er det mange hytter. Fjellhandelen driver en bobilparkering, og her er prisen kr 300,- med strøm (ingen forskjell på med og uten strøm). Været var bedre enn forventet og vi kunne sitte ute en god stund utover kvelden.

Vi var den eneste bobilen her denne dagen, men det er plass til mange. Her er fiskemuligheter, men det prøvde vi ikke denne gangen. Butikken er betjent en viss tid, etter stengetid kan en fortsatt handle ved å bruke bankkort for å komme inn. Her er vilkårene:

Onsdag 5. juli 2023:

Vi bestemte oss for å reise videre neste dag. Turen gikk gjennom flott landskap; blant annet over Imingfjell og forbi Gaustatoppen. Vi hadde tenkt oss til Dalen, men la inn feil på GPS’en så turen ville være litt lenger enn vi trodde. Siden vi hadde kjørt ganske lenge denne dagen (mye smale og svingete veier) ville vi se oss om etter et sted å parkere for natten. Vi var ikke så langt unna Notodden, så da tok vi rett og slett inn på bobilparkeringen der (Notodden bobilcamp), for så å fortsette til Dalen dagen etter. Vi hadde fortsatt flott vær.

Imingfjell er et fjell og et fjellmassiv i Nore og Uvdal kommune i Viken. Høyde: 1314 moh.

Torsdag 6. juli 2023:

På grunn av veiarbeid ble veien til Dalen litt lenger enn planlagt. Normalt kunne vi ha tatt av ved Høydalsmo og kjørt tversover til Dalen. Det prøvde vi oss også på, men da vi skulle starte nedstigningen ned til Dalen var veien stengt. Vi hadde selvfølgelig ikke lest skiltene godt nok (vi unnskyldte oss selv med at det ikke var merket godt nok….). Litt fortvilte ble vi, men fikk spurt en av de som jobbet på veien om hvordan vi skulle komme oss til Dalen nå. Da fikk vi beskjed om å kjøre til Høydalsmo igjen, og så ta veien om Åmot og inn til Dalen. Ca 6 mil lenger, men det gikk fint.

Dalen er ikke store stedet, og vi fant fort bobilparkeringen. Den er ny og ligger på havna i Dalen. Veldig fin plass. Her var det store, fine plasser og da vi kom var det ikke så mange bilene der. Men det fylte seg opp etterhvert. Her var tømmemuligheter, vannpåfylling, tømming av gråvann og tilgang på toaletter og dusj. Pris kr 300,-. Gåavstand til sentrum. Det var kiosk og restaurant på havna, og badeplass og badstu langs bukta. Dette er i enden av sjøen Bandak, og vi så kanalbåten Victoria (som går mellom Skien og Dalen og tilbake) legge til på kaia om kvelden. De som skulle bo på Dalen hotell ble hentet av standsmessig doning og sjåfør på kaia, mens en buss var på plass for å frakte de passasjerene som skulle tilbake til Skien. Båten gikk tilbake kl 08.00 morgenen etter.

Dette var virkelig en flott plass som vi gjerne kommer tilbake til. Det ble bare en natt her da vi som sagt tidligere skulle på avtalt besøk med venner privat i Bø fra fredag 7. til søndag 9. juli. Siden vi hadde med bobilen ble den soverommet vårt for helgen. Og heldige med været; strålende hele helgen; sol og varmt.

Noen bilder fra Dalen:

Søndag 9. juli 2023:

Etter en koselig helg med gode venner i Bø var det etter en god frokost søndag tid for avskjed og hvert til vårt. Vi skulle nå hjemover igjen men vi hadde lyst til å forlenge turen med en natt. Vi hadde hørt at det var en ny gratis bobilplass på Eidsvoll. Siden vi ønsket å besøke familie i området, passet det fint med en overnatting her. Som sagt så gjort. Vi fant plassen som ligger helt ned til Vorma og her kom det flere biler etter hvert. Nytt servicehus rett ved siden av. Plassen er gratis, men må betale for toalett og dusj hvis man ønsker å benytte det. Kr 10,- for toalett, og kr 40,- for dusj. Det var også vannpåfylling her samt muligheter for tømming av toalett. Nok en ettermiddag med fint vær. Satt ute med et glass hvitvin og så innspurten på en etappe i Tour de France. Perfekt.

Mandag 10. juli 2023:

Etter en god natts søvn og etter en god frokost ordnet vi det vi skulle i bilen – før besøk hos familie. Deretter reiste vi hjem. Noen forpliktelser og avtaler hadde vi den uken. Men ikke så lenge før bobilen er på veien igjen; da blir det et par uker hvor barnebarn igjen skal være med på tur.

Fortsatt er bobillivet herlig, og nå når vi begge er pensjonister kan vi reise og være hjemme når det passer seg slik.