Sommerferien 2021

Sommerferien 2021 – i likhet med sommerferien 2020 – var også preget av corona-pandemien. Sommeren viste seg å være en bedring ang smitten, men noen utenlandsferie ble ikke planlagt. For mange restriksjoner, men i Norge kunne vi reise fritt.

Norgesferie ble derfor planlagt, og en gyllen anledning til å se steder i Norge vi tidligere ikke har vært på. Vi hadde aldri vært i Lofoten, og bestemte oss for at det skulle være målet denne sommeren, men med litt forbehold om hvordan været ville være. Men det fikk vi ta etterhvert. Disse fire sommerferieukene skulle uansett hvor ferden skulle gå tilbringes i bobilen. Vi fikk ta noen avgjørelser om rutevalg etterhvert. Lørdag 3. juli pakket vi bilen og dro avgårde.

Lørdag 3. juli 2021 – Hamar – Hjerkinn – 377 km

Vi hadde som mål å overnatte første natten på Dovrefjell. Vi stoppet på Hjerkinn, hvor vi fant en bobilplass ikke så langt unna hovedveien. Her var mange bobiler. Vi ønsket egentlig å finne en plass høyere opp, hvor vi hadde stått tidligere, men nå var det ikke lenger lov å overnatte der.

Lørdag 3. juli 2021 – Søndag 4. juli 2021: Hjerkinn

Vi kjørte nedover igjen og rigget oss til der vi så andre hadde parkert. En stor plass, så langt mellom bilene. Været var strålende, så det var en flott start på denne sommerferien. Det føles som et hav av ferie når fire uker på farten står foran en. Vi kunne ikke fått en bedre start. Vi satt ute hele kvelden med god mat og godt drikke, før vi fant sengene og fikk oss en god natts søvn.

Søndag 4. juli 2021 – Hjerkinn – Majavatn (Nordland) – 385 km

Søndag 4. juli 2021 – Mandag 5. juli 2021: Majavatn, Nordland

Vi hadde lest om Majavatn, men aldri vært der. Så vi bestemte oss for å dra dit og se om vi fant en plass å overnatte. Vi kjørte gjennom Nordlandsporten, og en ny landsdel skulle besøkes. Vi søkte opp Majavatn på Park4Night, og fant en liten plass hvor noen hadde overnattet tidligere. Så vi satset på å finne den – og det gjorde vi. Dette var en plass helt nede ved vannet, og vi rigget oss til. Været var bra. Dette var fricamping på sitt beste, og vi hadde en fin kveld og flott morgen her.

Mandag 5. juli 2021- Majavatn – Bodø – 340 km

Etter en fin morgen og god frokost satte vi kursen mot Bodø og videre fergen over til Moskenes i Lofoten. På veien lurte vi på om vi kanskje måtte bestille ferge over til Moskenes. Vi gjorde det og fikk nattferge. Kr 400,- skulle de ha for å forhåndsbestille.

Mandag 5. juli 2021 – til tirsdag 6. juli 2021 kl 02.00 – Kaia i Bodø

Tirsdag 6. juli 2021   Natt-båt (kl 02.00) – Bodø – Moskenes, Lofoten (3 t, 15 min, 102 km)

Turen over Saltfjellet var flott og vi kom oss trygt frem til Bodø. Parkerte på kaia, og tok oss en dusj i bilen før vi gikk ut for å spise. Fortsatt godt og varmt vær. Vi flyttet bilen til selve båtkaia, og la oss etter hvert til å sove litt siden det var flere timer til båten skulle dra kl 02.00. En tidligere fergeavgang var innstilt, så ekstra mange båter skulle være med denne natten. Vi tenkte jo vi hadde vært lure da vi forhåndsbestilte, men reagerte på at det var så få biler i den filen vi sto. Vi hørte etterpå at det ikke er nødvendig med denne forhåndsbestillingen, alle kommer med. Da vet vi det til en evt neste gang….

Dette ble en flott overfart. Blikk stille, midnattsol og da den mektige Lofotveggen kom til syne, var det helt magisk. Et syn og en båttur vi aldri kommer til å glemme.

Vi hadde bestilt noen dager på Moskenes camping, og det var en kort kjøretur fra fergekaia.

Tirsdag 6. juli 2021 – Fredag 9. juli 2021: Moskenes camping, Lofoten

Vi fikk en fin plass på campingen. Lofoten viste seg fra sin beste side. Stort sett flott og varmt vær. Ikke var det så overfylt med turister heller, selv midt i juli og til tross for at vi var anbefalt Norgesferie også denne sommeren på grunn av pandemien. Vi syklet mye til tettstedene rundt omkring, og syntes vi fikk mye ut av dagene der. Lofoten var en flott opplevelse.

Fredag 9. juli 2021 – Moskenes – Myre i Vesterålen – 141 km

Fredag 9. juli 2021 – Lørdag 10. juli 2021 Myre  i Vesterålen

Alt har en ende; også våre dager på Moskenes Camping. Vi hadde ikke tenkt å kjøre noe videre nordover, men bestemte oss for å kjøre Lofoten igjennom og til Vesterålen. Som sagt så gjort. Etter et par stopper i Leknes og Svolvær ankom vi Vesterålen, hvor vi hadde sett oss ut Myre. Her kjørte vi til båthavna. Ingen andre bobiler, så vi spurte noen lokale fiskere om det var lov for oss å stå der over natten. Og det kunne vi. Vi kom litt sent, så vi koste oss i bilen på kvelden, så på fiskerne, og gikk så til køys. Etter en god natts søvn var det en kjapp frokost før vi reiste videre til Lødingen for å ta fergen Lødingen – Bogenes. Neste stopp; Innhavet bobilplass som vi hadde lest så mye godt om.

Lørdag 10. juli 2021 – Myre – Lødingen – Innhavet – 65,9 km (inkl ferge Lødingen Bogenes; 2 t 41 min, 51,8 km)

Det var mange biler som skulle med båten, men vi slapp å vente lenge før vi kom med heldigvis.

Lørdag 10. juli 2021 – Mandag 12. juli 2021: Innhavet bobilplass, Hamarøy i Nordland

Vi var spente på denne bobilplassen som vi som som sagt hadde hørt og lest så mye positivt om. Og det var virkelig en flott plass. Her var store bobilpasser på flere nivåer, med gressplen utenfor. Det var bare å finne en ledig plass og betaling skjedde på bensinstasjonen ved siden av. Tømmemuligheter, strøm og vann var det muligheter for her. En god del ledig da vi kom, så vi fant en fin plass her. Det fyltes opp utover dagen, så på slike plasser lønner det seg å være tidlig ute. Reiser stadig noen på formiddagene.

Her fant vi også frem syklene, og fikk oss en god tur på søndag. Tok med fiskestengene, men var ikke kjente nok til å finne egnede fiskeplasser. Men reinsdyr så vi på turen. Plutselig var det noen som krysset veien et lite stykke foran oss. Det fine været fortsatte, så vi nøt disse dagene i nord.

Mandag 12. juli 2021 – Innhavet – Saltstraumen – 116 km

Så var også oppholdet på denne flotte plassen kommet til veis ende. Neste mål Saltstraumen. Ikke så lange turen denne dagen, men det er noen steder man bare har lyst til å oppleve, og det meste er jo nytt for oss i denne landsdelen.

Mandag 12. juli 2021 – Onsdag 14. juli 2021: Pluscamp Saltstraumen camping

Vi tok inn på camping da vi hadde behov for å få vasket noe klær. Det var det muligheter for på denne campingen. Litt opp og ned om disse maskinene virket fikk vi beskjed om, men for oss gjorde det det, og vi kunne legge nyvaskede, tørre klær i skapene.

Vi hadde som intensjon å fiske her, men det ble det ikke noe av. Nå ble været litt dårligere, og det blåste fælt. Men vi gikk oss en runde og så på andre som prøvde fiskelykken……

Kystriksveien, Helgelandskysten

Et annet ukjent kapittel for oss var å kjøre Kystriksveien langs Helgelandskysten. Dette innebar en del ferger, men det må en bare ta med seg når en skal kjøre denne veien. Vi hadde så lyst til å oppleve den.

Onsdag 14. juli 2021 – Saltstraumen – Leirfjord (bil + ferjer) – 149 km

Onsdag 14. juli 2021 – Torsdag 15. juli 2021 – Sjøbakken Fiske-Camping, Leirfjord

Litt tilfeldig fant vi en flott perle i Leirfjord. Vi så skilt etter at vi ankom fergeleiet, og da passet det å slå leir for natten. Så vi fulgte skiltene, og fant plassen. Her var det en del bobiler og campingvogner, men også plass til oss. En fast camper hadde ansvaret for å lose folk på plass, betaling kom eieren og tok på kvelden. Ved 9-tiden banket han på døra og vi kunne betale oppholdet med kort.

Her prøvde vi fiskelykken, men vi hadde nok ikke riktig utstyr, så mager fangst. Men moro å prøve. Dette var uansett en idyllisk plass. Moro å komme over slike. God temperatur hadde vi også her. 20 grader på ettermiddagen er ikke å forakte.

Torsdag 15. juli 2021 – Leirfjord – Vennesund ferjekai (bil 50,9 km + ferje 72,8 km = 3 t 20 min)

Da vi kom frem til Vennesund for å ta neste ferje, viste deg seg at den var innstilt. Det blåste veldig og
båten sto fast på fergeleiet vi skulle til. Ingen visste når båtene kunne begynne å gå igjen. Det var en camping rett ved siden av dette fergeleiet, så vi sjekket inn her for å se om vi kunne komme oss videre neste dag.

Torsdag 15. juli 2021 – fredag 16. juli 2021: Vennesund camping

Det var ganske mange på denne plassen, både i bobiler, campingvogner og hytter. Hva de gjorde her er ikke godt å si, men det er kanskje gode fiskemuligheter. For så mye annet å ta seg til kunne vi ikke se det var.

Neste dag håpet vi å komme oss med båten videre langs Kystriksvegen. Vi hadde tenkt å kjøre den helt ned til Steinkjer. Men det var like usikkert dagen etter også. Vi kunne risikere å bli der i flere dager og det hadde vi ikke lyst til. Så vi bestemte oss for å finne igjen E6 og kjøre den sørover til Steinkjer.

Vi hadde nå lyst til å besøke Vestlandet. Der har vi vært mange ganger før, men det er så mange fine steder å besøke og mange steder vi ikke har vært. Så det var planen. Men da vi sjekket værmeldingen så vi at langtidsvarselet meldte mye regn og blåst. Nå var vi så godt vant til godvær at vi ønsket det fortsatt i ferien. Så da vi kom til Steinkjer lurte vi på om vi skulle se om det var fint vær andre aktuelle steder. Etter å ha trålet Yr så vi at det beste været var på østkysten av Sverige. Vi hadde ikke vært ute av landet siden pandemien startet så det føltes faktisk ut som vi da skulle gjøre noe ulovlig, selv om grensene var åpnet igjen for vaksinerte. Vaksinert var vi, og coronasertifikatet var i orden. Så vi peilet oss ut Sundsvall i stedet for Vestlandet. Altså helt motsatt vei. Første stopp vi peilet oss inn på var Åre.

Fredag 16. juli 2021 – Vennesund – Åre – 350 km

Vi lurte litt på hva som ventet oss på grenseovergangen. Vi skulle over Riksgrensen Sandvika, Verdal. Der ble vi møtt av militæret som lurte på hvor vi skulle. Vi fortalte det, og det de sto der for var at det ikke var mulig å benytte denne grenseovergangen tilbake til Norge. Det var ikke noe problem for oss, vi skulle sørover fra Sundsvall etterhvert og krysse landegrensen på Magnormoen når den tid kom.

Vi hadde en fin tur over fjellet til Åre, og begynte å lete etter et sted å overnatte. Vi hadde ikke tenkt å ligge på noen campingplass, men Åre camping var eneste stedet vi fant i farten. Så da sjekket vi inn en natt der. Her var også værgudene med oss.

Fredag 16. juli 2021 – Lørdag 17. juli 2021: Åre camping

Åre camping

Lørdag 17. juli 2021 – Åre – Sundsvall – 250 km

Siden vi først valgte å dra såpass langt, bestemte vi oss for å slå oss til ro noen dager i Sundsvall. Da ville vi bo på camping, så vi igjen fikk vasket noen klær osv. Vi sjekket inn på First Camp Fläsian, Sundsvall, og vi hadde Bottenhavet rett utenfor.

Lørdag 17. juli 2021 – Torsdag 22. juli 2021: First Camp Fläsian – Sundsvall

Da vi sjekket inn ble vi spurt om pass. Det hadde ikke vi med oss siden vi ikke hadde planlagt å reise utenfor Norge. Og vi var jo bare i Sverige. Men slik var reglene i denne pandemitiden. De godtok heldigvis førerkort, og vi ble henvist en stor og fin plass.

Vi var langt fra de eneste utlendingene. Nå hadde jo grensene åpnet mer, og mange var nok litt hissige på å krysse noen landegrenser. Her var også mange nordmenn.

Vi brukte syklene mye disse dagene. Både inn til Sundsvall sentrum og andre steder rundt om. Og Yr leverte som de hadde «lovet»; fortsatt fint vær. Vi hadde noen flotte dager i Sundsvall – en by vi ikke hadde besøkt tidligere.

Noen bilder fra oppholdet:

Torsdag 22. juli 2021 – Sundsvall – Skutskär – 194 km

Nå var det på tide å komme seg videre. Ikke så lenge igjen av ferien – kun en drøy uke. Så vi måtte se å komme oss sørover, men utnytte de dagene vi hadde igjen. Fra Sundsvall peilet vi oss inn på Skutskär, og fant en camping helt ute ved havet (fortsatt Bottenhavet).

Torsdag 22. juli 2021 – Lørdag 24. juli 2021: Rullsand Havsbad & Camping

Denne plassen var tydeligvis populær. Det var en kjempestor plass, men knapt noe ledig. Vi fikk velge mellom et par plasser, og det var naturligvis av de mindre bra plassene. Men vi bestemte oss for to netter her. Det var sen ettermiddag da vi kom frem, og etter at vi hadde rigget oss på plass gikk vi ned på plassens restaurant og bestilte rekesalat. I Sverige får man rikelig med reker og dette ble et godt måltid. Trubadurer som underholdt var det også. Syklene tok vi frem her og og fikk sett litt av området rundt.

Lørdag 24. juli 2021 – Skutskär – Sigtuna – 116 km

Sigtuna er en by vi kun hadde lest om men ikke vært i. Vi sjekket parkeringsmuligheter i byen, og fant ut at det var noen plasser øremerket bobiler nede på gjestehavna. Sigtuna er en by og en kommune i Uppland i Sverige, ved Sigtunafjärden (en arm av Mälaren), nordvest for Stockholm. Det er er en av Sveriges eldste byer.

Vi la inn dette på GPS’en og fant fram. Ledig plass til oss var det også.

Lørdag 24. juli 2021 – Søndag 25. juli 2021: Sigtuna Gästhamn

Sigtuna viste seg å være en veldig koselig by med trange gater og koselige bakgårdskafeer. Vi ruslet en runde i byen, spiste lunsj, og på kvelden spiste vi deilig fiskemiddag på en båt omgjort til restaurant.

Søndag 25. juli 2021 – Sigtuna – Hjo – 255 km

Nå var det på tide å komme seg litt innover i landet igjen og litt nærmere norskegrensen. Vi har tidligere vært mye rundt Vänern, men ikke rundt Vättern. Her ligger en liten by som heter Hjo som vi ønsket å besøke. Siden vi enda hadde igjen akkurat en uke av ferien, ønsket vi å ligge noen dager i den byen. Vi ringte campingen og lurte på om det var plass, og de hadde igjen noen få plasser. Så vi booket fra søndag til onsdag.

Søndag 25. juli 2021 – Onsdag 28. juli 2021: Hjo camping

Her ble vi anvist en stor og fin plass, og hadde noen fine dager. Syklet og gikk inn til sentrum, en koselig by dette og. Mellom campingen og sentrum er det en stor, flott og koselig park, med blant annet flere spisesteder. Det var fortsatt godt og varmt vær, men plutselig en kveld kom det et skikkelig regnskyll, og det dannet seg en diger dam på gresset på campingen. Så stor var den at noen unger badet i den.

Vi likte oss så godt på dette stedet, og lurte derfor på om vi kunne utvide oppholdet med et par døgn. Men det var fullt fremover. Utenfor selve campingen var det en stellplass for bobiler. Det visste vi ikke da vi booket plass på forhånd på campingen, men bestemte oss da for å prøve bobilplassen et par døgn. Siden vi var så nære var det lett å sjekke når det ble ledig der. Ellers kom og kjørte det bobiler hele tiden. En populær plass.

Onsdag 28. juli 2021 – Fredag 30. juli 2021: Hjo camping – stellplassen

Denne plassen her var jo veldig fin. Vi betalte på automat og det var egen vannpåfylling og toaletttømming som tilhørte bobilplassen. Ellers kunne vi bruke fasilitetene på campingen. Så vi snakket om at ved evt senere besøk i Hjo så var det denne plassen vi ville ligge på.

Fredag 30. juli 2021 – Hjo – Åmål – 205 km

Siden vi hadde vært mye lenger enn planlagt i Hjo, måtte vi finne et sted retning hjemover for siste helgen av ferien. Vi ville utnytte hver dag, og behøvde ikke være hjemme før på søndag. Nå tenkte vi at et eller annet sted ved Vänern kunne være aktuelt. Og fortsatt ønsket vi et sted vi ikke hadde vært før. Vi sjekket kartet og tenkte at Åmål var et greit sted denne siste helgen. Da var det overkommelig avstand hjem på søndagen.

Fredag 30. juli 2021 – Søndag 1. august 2021: Örnäs camping Åmål

Vi hadde forhåndsbestilt på denne campingen, men det viste seg ikke å være nødvendig. Det var god plass og vi fikk en plass nede ved sjøen. På lørdag tok vi frem syklene for å dra inn til sentrum. Dette var ikke veldig langt, så vi kunne fint gå denne strekningen. Og det var bra, for da vi hadde kommet et lite stykke på vei så punkterte Guri. Selvfølgelig på siste sykkelturen på ferien. Så vi parkerte syklene der punkteringen fant sted og gikk resten av veien og plukket opp syklene på veien hjemover. Vi fant en restaurant å spise lunsj på, og utenfor – i gata – var det en liten konsert. En hyggelig formiddag.

Søndag 1. august 2021 – Åmål – Hamar (hjemme) – 240 km

Da var 4 ukers ferie unnagjort og hverdagen med jobb starter igjen mandag 2. august. Vi har hatt en veldig flott tur; mye fint og varmt vær og opplevd mange nye steder både i Norge og Sverige. Virkelig en tur å se tilbake på og bobillivet blir vi bare mer og mer glade i. Selv om pandemien har satt en stopper for de store utenlandsturene de to siste somrene, så har vi fått oppdaget mange nye steder her i nord.

Vi takker for oss for denne gang, og hverandre for en flott tur, hyggelig selskap og mange fine opplevelser. Så får vi planlegge og se frem til neste tur.
Nå må plantene hjemme få litt etterlengtet stell og omsorg.