To turer med barnebarn

Vi har tre barnebarn; to jenter på 9 og 10 år og en gutt på 9 år. Vi hadde lovet dem alle en bobiltur i siste halvdel av juli. Siden vi har bil kun registrert for 4 personer, måtte vi dele det opp i hver sine turer. Gutten noen dager den ene uka, og jentene noen dager uka etter. Dette var sånn de selv også ønsket fordelingen.

Onsdag 19. juli – Fredag 21. juli 2023
– Bø camping/Bø Sommarland

For en gutt som elsker å bade og kjøre vannsklier tenkte vi at Bø Sommarland måtte være tingen. Så vi booket billetter dit til torsdag 20. juli og kunne ikke annet enn håpe på at været ville bli fint. Siden Bø camping ligger i gåavstand fra Sommarland ble to netter bestilt der.

Vi fulgte med på Yr i dagene forut, og så at det kunne være utsikter til brukbart vær de dagene. Men en vet aldri; plutselig snur det. Særlig i år hvor juli har vært så ustabilt. Men vi dro avgårde onsdag 19. og været var ikke så aller verst. En litt lang kjøretur fra Hamar til Bø for han som satt fastspent i sofaen. Sofaryggen er litt rett, så skjønner at det ikke er det aller beste setet. Men med iPad og iPhone som tidtrøyte pluss en del stopp på veien gikk turen fint. Vi kom oss til Bø camping og fikk en fin plass helt innerst på plassen. Her var store og gode plasser. Prisen pr natt var kr 625,-, men det må en vel regne med for tiden, og særlig en plass nær et slikt sommerland. Vi lagde middag og gikk senere en tur på plassen for å gjøre oss kjent. Lekeplassen falt veldig i smak hos guttungen, og ble flittig besøkt under oppholdet.

Han gledet seg veldig til vi skulle i sommarland. Og været var veldig bra på formiddagen. Etter en god frokost gikk vi slik at vi ankom litt etter åpningstid. Ikke så fullt av folk enda, dermed heller ikke så lange køer. Og her var det virkelig en som koste seg. Opp og ned i skliene, gikk i ett i flere timer. Fikk til og med «a bæssmor» oppi en av skliene han ikke var lang nok eller gammel nok til å ta alene. Nesten ikke tid til å spise. Etter noen timer begynte de mørke skyene å komme, så da passet det å forlate parken. Vi kom akkurat til bobilen igjen da det begynte å regne. Ikke så mye, men noen småskurer kom det nå og da. Men alle var fornøyde etter flere timer i park og sklier. Tilbake i bobilen ble det grilling til middag og et par turer på lekeplassen. Da kvelden kom stupte den minste i seng og sovnet tvert. Heller ikke på de voksne ble det sene kvelden. Fornøyde med dagen.

Dagen etter pakket vi og dro etter igjen en god frokost. Litt småregn kom og gikk, men frokosten ble fortært ute. Etter noen timers kjøring var vi trygt hjemme og alle var enige om at vi hadde hatt en flott tur.

Tirsdag 25. juli – Fredag 28. juli 2023
– Vita Sandars camping ved Vänern

Så var det jentenes tur til å bli med på tur. Værutsiktene var veldig varierende. Blir veldig lett opptatt av været når hovedattraksjonen skal være å bade. På Vita Sandar har vi vært noen ganger, og det er veldig tilrettelagt for barn der. Etter å ha plukket opp jentene på hver sine bosteder så satte vi kursen for Mellerud og Vita Sandar. Vi stoppet i Charlottenberg på veien for å spise litt samt at jentene måtte innom Godisfabriken.

Etter noen timers kjøring kom vi frem til campingen, og heldigvis bra vær da vi skulle parkere og sette opp forteltet. Siden vi bare har to sengeplasser inne i bilen må to sove ute i teltet når vi er fire stykker som reiser.

Selv om det ikke var supervarmt ønsket jentene å bade med en gang. Så slik ble det. Utover natten kom regnet igjen, og selv om vi hadde lagt presenning under teltet samt to tepper over det ble det etter hvert bløtt og rått. Første natten sov jentene i teltet, men de neste nettene syntes vi de skulle få ligge inne og vi voksne ute. Det fortsatte med varierende vær; regn, overskyet og noen solgløtt. Men bassenget ble flittig brukt allikevel. Og det er fin lekeplass og andre ting å gjøre for barna der, så de koste seg selv om været ikke var topp. Når det regnet hadde de godteri og skjerm. Jentene trives godt i hverandres selskap og fant på mye moro sammen.

De fleste måltider spiste vi ved bilen eller inni bilen, men en dag var vi på tacobuffet på restauranten og på kvelden var vi på karaoke samme sted. Det syntes jentene var helt topp. Så alt i alt var det noen fine dager og mye kos selv om værgudene ikke spilte helt på lag.