Vår/sommer 2024

Hamar – Arvika – Kristinehamn

KristinehamnArvika – Eidsvoll – Hamar

Det ble ikke så mange dagene hjemme etter påsketuren før vi pakket bobilen og dro av gårde på tur igjen. Denne gang med Kristinehamn som mål.

På veien tok vi en overnatting i Arvika. Dette fordi vi ikke kom av gårde før ganske sent på ettermiddagen, og Arvika har blitt en plass vi ofte tar en overnatting på når den er på ruten vår. Som vanlig peilet vi oss inn på gratisplassen nedenfor jernbanen og bortenfor Olssons brygge. En del bobiler var det her på denne torsdags ettermiddagen.

Like utenfor Hamar ligger Romedal catering og landhandleri. Her har de mye godt og vi bestemte oss for å kjøre innom for å kjøpe med oss et ferdig tapasbrett til middag. Dette har vi smakt før og noe vi synes er veldig godt. Anbefaler denne butikken hvis man er på de kanter. Så dette koste vi oss med da vi kom til Arvika. Surt og kaldt vær så kosen måtte vi ta inne i bilen.

Utsikt fra bilen utover Glafsfjorden

Dagen etter – fredag 19. april – dro vi videre til Kristinehamn og bobilplassen på gjestehavnen. Selv om det sto noen biler her så var det god plass. Det var både norske og svenske biler. Her er prisen kr 325,- svenske inkl strøm. Kr 250,- svenske hvis man ikke vil ha strøm.

I nærområdet er det både butikker og byens sentrum, og det er en veldig koselig park mellom byen og gjestehavna. Så på lørdag formiddag ble det en tur her. LItt sol, men sur vind var det, men den løyet heldigvis ut over ettermiddagen og solen tittet enda mer frem.

Nytt av året var at det var bygd en platting ved hver bobilplass. Veldig renslig – og fint å ha bord og stoler på når været er såpass at en kan sitte ute. Og det kunne vi en stund på lørdag ettermiddag da været bedret seg. Veldig koselig å sitte ute og nyte utsikten over havna selv om båttrafikken ikke var startet for fullt enda. Men så smått i gang.

Det er veldig hyggelig vertskap på gjestehavna her. Nå hadde de også begynt å selge noen småvarer i resepsjonen; så som lokalt syltetøy, lokale pølser, noe kaker og frysevarer. Vi kjøpte noen pakker med pølser, og de var veldig gode.

Etter to netter i Kristinehamn forflyttet vi oss igjen. Vi måtte tenke på veien hjemover smått om senn. På grunn av avtaler hjemme måtte vi være tilbake senest på formiddagen på tirsdag. Så på søndag 22. april dro vi tilbake til Arvika. En del biler denne gangen også da vi kom. Vi snakket med de i nabobilen og de sa at det hadde vært bortimot fullt på plassen i helgen. Men det ble ikke så mange igjen søndag ettermiddag selv om de kom et par biler etter oss. Ganske fint vær men en sur vind her og. Men også Arvika har fine turmuligheter, så måtte utnytte dem før vi satte oss ned.

Det ble med en natt her, så vi dro videre til Eidsvoll og bobilparkeringen der. En gratis plass ned mot Vorma og nært sentrum av byen; Sundet. Da kunne vi overnatte til tirsdag og det var kun en time hjem til Hamar. Da både rakk vi avtalen på tirsdag og fikk utnyttet maksimalt døgnene i bobilen. Vi avsluttet også påsketuren vår på denne plassen. Fint vær, så vi kunne nyte en solrik ettermiddagsstund ute.

Tirsdag 23. april var det etter en god frokost veien hjem, og slutt for denne gang. Men vi hadde en fin tur også nå. Og det blir nok ikke så lenge før vi igjen pakker bobilen og drar ut på tur igjen.