Lübeck – Trelleborg – Tøreboda – Hjem

Campingplatz Lübeck-Schönböcken er nok den strengeste campingen vi har vært på noen gang i forhold til parkering.
Ved innsjekk så fikk Lars Ove følgende innstruks av damen:

1. Du skal rygge inn på plassen din
2. Du kjører inn der og så til høyre. Nedenfor nr «XX», godt merket med skilt, så svinger du hardt på rattet til høyre, for så å rygge inn på plass «XY».
3. Se i venstre speilet ditt, og du skal rygge slik at du akkurat ser skiltet med «XY» helt inn til bilen og du skal stå 90 grader i forhold til veien. Da står du perfekt og i henhold til reglene på denne plasssen!
🙂

Dette fungerte perfekt og det var morsomt å se at på denne måten fikk alle like stor uteplass.
Plassen var for øvrig flott. Sanitæranlegget var kanskje modent for oppussning, men vi likte oss veldig godt der.
Rett på andre siden av resepsjonen gikk det buss hver halvtime ned til sentrum (på søndag hver time), og det var oppmerket sykkelsti helt inn til sentrum. Avstand 4 km.

Selve byen like vi oss veldig godt i. Vi tok bussen til gamlebyen hver dag, og det er veldig mye bra å se på.
Du kan ta bussen til Kohlmarkt og rusle der, eller gå ned til kanalen og se på båter og mennesker.
Er man shoppingglad så finnes også CITTI en kort busstur fra sentrum. Vi var ikke der fordi Lars Ove fikk alvorlige svettetokter da han så bussen det sto CITTI på 🙂 Da måtte han sette seg ned litt.

Den dagen vil skulle hjem skulle vi ta fergen fra Travemunde, som ligger et par mil fra campingen, kl 09.30. Lars Ove liker å ha god tid så vi la i vei kl 07.15, og hadde planlagt å spise medbrakt frokost på fergeleiet.
Når man ankommer fergeleiet er det viktig å holde tunga rett i munnen for å finne riktig spor til riktig ferge, for her går det ferger i alle himmelretninger til.
Vi hadde bestilt på TT-Line, og vi fikk manøvrert oss fra til innsjekkingsautomaten. Vi taster inn bookingnummeret, men fikk bare beskjed om at dettte bookingnummeret var kansellert.
Trykket så på knappen for å snakke med noen, og damen sa også det samme, og vi måtte opp på havnekontoret for å få et gyldig bookingnummer. Havnekontoret ligger ikke i gåavstand fra innsjekkingen, så vi fikk rygget oss ut av køen og kjørt tilbake til TT-Lines billettkontor. Der blir vi møtt en en noe stresset dame som kunne opplyse at vi ikke var alene med problemet. Det var en systemfeil. Vi fikk nye billetter, og fikk etterhvert kommet oss innefor porten og vi skulle til å spise frokost. Det rakk vi ikke for plutselig ble det ombordstigning. Det er godt å beregne litt god tid i slike tilfeller.

Overfarten tok 9 timer, og det var 9 kjedelige timer ombord på Nils Holgersson.
Overfarten kostet ca kr 1300,- og med litt lunsj ombord ble ikke turen så dyr. Taxfree-utvalget var meget spinkelt, så der ble de ikke rike på oss 🙂

Vel i land så valgte vi en overnatting rett utenfor Trelleborg, og vi hadde forhåndsbestilt på Nybostrand Camping.
Campingen er helt ok den, litt gammelt sanitæranlegg, men rent og pent. Men en ting som slo oss var det store stellplassene og den flotte gressplenen. Vi var slitne etter båtturen, så det ble en tidlig kveld.

Dagen etter satte vi kursen mot der vi skulle være de 4 siste feriedagene, nemlig Tøreboda. Dit var det 44 mil, og de ble gjort unna på repektable 5 timer 🙂
Vi liker oss veldig godt på Tøreboda Camping & Bad, og vi har vært der 3 ganger før, senest i fjor hvor det også ble skrevet et reisebrev.
I år var det ikke så mye mer som skjedde enn i fjor, så det er kanskje bedre dere leser om turen vår i fjor HER.

Vi hadde i år meget fint vær, og vi kommer garantert tilbake dit.

OPPSUMMERING:
Turen i år har vært meget bra og opplevelsesrik, og vi angrer ikke på noe. Vi har vært friske begge to, og Hymer’n har gått som en klokke hele veien, og vi har kjørt skadefritt.
Vi blir mer og mer glad i denne bilen, og vi har begge diskuteret om vi egentlig trenger en større bil.
Noen ganger nord i Italia og over noen alpe-pass i Sveits var vi i alle fall glad vi IKKE hadde større 🙂

Nå skal vi begynne å planlegge neste års tur, og den blir også sydover, men kanskje mer øst. Planlegging er gøy!!!

Noen bilder:

Det skjeve byggverket i
Lübeck
Kohlmarkt
Kveldstemning ved bilen i
Innkjøringen til campingen i Trelleborg
Rekmacka måtte vi bare ha når vi kom til Sverige 🙂
God skjerming med den nye Kampa-leveggen Her i Tøreboda
Etter min mening et herlig bilde bra nabobilen