Lago d’Iseo – Camping Lido Cannero Riviera ved Lago Maggiore

Da var vi på veien igjen.
I Lago d’Iseo booket vi en plass på Camping Lido Cannero Riviera. Den ligger i nord-vestenden av Lago Maggiore.
Dette er den vestligste av de tre store innsjøene i Europa, og den nest største etter Gardasjøen. Den ligger på grensen mellom Italia og Sveits. Innsjøen har en overflate på rundt 209 km², er 65 km på det lengste og er 10 km på det bredeste. Vi hadde aldri vært der før.
Turen gikk som vanlig greit. Vi kjørte samme vei tilbake til A4, og så var det bare å følge motorveien forbi Bergamo, avkjøringen til Comosjøen, Monza og Milano før vi tok til høyre. Etappen ble på vel 20 mil.
Det er enkelt å kjøre inn og ut på italienske motorveier. På de største trekker man en billett når man kjører inn på veien, og man betaler når man kjører av. Det viktige er å holde til høyre når man kjører av, og vi forsøker alltid å finne der det er manuell betaling. Da slipper man å putte på sedler feil vei, som kan skje, eller at man setter inn betalingskortet i feil sprekk.

Når Lars Ove kom inn på en italiensk motorvei for første gang på 80-tallet så klarte han å lage en kjempekø bak seg.
Han forsto ikke systemet, og han forsøkte febrilsk å tre en lireseddel inn der hvor man skal ta billett. Det ble tutekor bak, og hadde det vært Europamesterskap i å transpirere (svette) så hadde han vunnet klart 🙂

Det er overraskende fine veier langs Lago Maggiore, men det finnes smale partier hvor man helst skulle ønske at man ikke møtte en trailer, men det gjorde vi. Det var ikke mange cm klaring der, men som en på Facebook sa «En klaring er alltid en god klaring» Se de siste sekundene her Video

Når vi ankom campingen og skulle sjekke inn så satt det en hyggelig dame i resepsjonen, som plutselig begynte å snakke svensk!!!
Det var campingens eier Kristina Svensson, født i Stockholm, men bosatt her nede i mange, mange år. Som nordisk gjest fikk vi også en flaske vin som velkomstgave, og prisen pr døgn var på hyggelige 33 euro med strøm.
Campingen ligger helt nede ved sjøen, det er bare et lite parklignende område mellom den og stranden.
Campingen er egentlig delt i to. Resepsjonen og kanskje den største delen ligger til venstre i gata, men vi har plass til høyre i gata skrått over resepsjonen.
Sanitæranlegget der vi er er er enkelt, men rent. Det er en liten kafe med enkel servering (to glass god hvitvin kostet hele 4 euro!), og et minimarked på selve campingen, og det ligger en ok restaurant vegg i vegg med campingen.
Selve byen er ikke så mye å skryte av, den er bratt, og det er ikke store utvalget av butikker her, men strandpromedaden er flott, og det ligger mange små hoteller der.
Det som er mest imponerende er hvor rent og utrolig velholdt det er her i nærområdet. Alle plener er omtrent som golfbaner, og det er blomster og velfriserte hekker over alt.
Noen hundre meter langs promenaden kommer man til et fergeleie, og der går det båt (ikke bilferge) over til to andre småbyer på andre siden av sjøen, Luino og Maccagno før den krysser over igjen og kommer til Cannobio. Så kjører den samme ruten tilbake.
Vi tok denne turen i dag, som tar 45 minutter en vei, og vi gikk av i Cannobio for en lunsj. Byen er den siste i Italia langs vestsiden av Lago Maggiore, neste by ligger i Sveits.
Her yret det av turister og både restauranter og butikker hadde justert prisene opp til turistnivå.
Men vi var der bare en times tid, så vi ble ikke blakke :-). Så tok vi neste båt tilbake til «vår» by. Hele båtturen kostet 17 euro. Koselig var det 🙂

Nå sitter vi her og koser oss med en flaske god hvitvin fra Piemonte, og i morgen skal vi videre inn i Sveits, og over San Bernardino-passet. Vi tar gamleveien, for det er god svingradius på Hymer’n 🙂
Hvor vi er i morgen kveld vet vi ikke. Her er noen bilder fra Lago Maggiore, og området rundt campingen

Campingplassens svenske eier, Kristina Svensson
Resepsjon, butikk og kafe
Helt ok plass!
Del av parkanlegget rett ved campingen
Langs promedaden. Helt ok bolig og hage 🙂
Det som ikke bygges i bredden, bygges i høyden. Her det skikkelig bratt!!
På dagstur til Cannobio
Koselig på sjøen 🙂
Her var det innkjøring forbudt. Det var godt det var skiltet 🙂