Påsken 2026

Reiserute:

30.03.26 – 20.04.26

Hamar – Arvika – Lysekil Halmstad Korsør Flensburg Lauenburg/ElbeHeiligenhafen Rendsburg Schleswig Flensburg Limhamn Husqvarna Kristinehamn Arvika Eidsvoll – Hamar


Endelig var det klart for å hente bilen fra vinterlagring. Den ble hentet onsdag 25. mars. Vi hadde bestemt oss for å dra på første tur for året mandag 30. mars. Dagene imellom henting og tur ble brukt til å ordne med bilen samt noen avtaler hjemme som måtte unnagjøres.

Mandag 30. mars: Hamar – Arvika – 182 km

Men mandag 30. mars bar det av sted. Som så ofte før ble første stopp Arvika. Og jammen så vi at bobilsesongen hadde startet. Mange biler på veien, og mange biler på gratisplassen i Arvika. To fulle rekker. Men vi fikk en grei plass og slo oss til for natten. Alt på bilen virket, med unntak av alarmen. Her hadde en sikring gått. Det er jo alltid litt spennende om alt er greit etter 5 måneder på vinterlagring. Vi koste oss inne i bilen resten av dagen. Litt dårlig vær gjorde at det ble et par Harry Hole-episoder på tv’en.

Tirsdag 31. mars: Arvika – Lysekil (om Ed) – 234 km

Vårt første mål var egentlig Lysekil. Et sted vi ofte vender tilbake til. Men vi var veldig spent på om det var plass der når vi så hvor mange som var i Arvika. For Lysekil er et populært sted. Men det viste seg å være flere ledige plasser da vi kom i halv to-tiden, så vi installerte oss på Fiskehamnen på plass FHH4. Nå var prisen kr 280 svenske pr døgn.

Det ser ut som de lager nytt servicehus på havna her. Det trengs jo, så vi håper det er det som skjer. Men to toaletter (det ene med dusj) var åpent. Men tømming av do og søppel må gjøres på den andre plassen litt bortenfor.

Den dagen vi kom var det strålende vær, så da ble det å ta ut stolene og sitte ute og kose seg. Måtte utnytte det fine været. Dagen etter var det mer overskyet og ikke noe sitte ute-vær. Så da ble det en bytur. Ikke noe som hadde endret seg siden siste besøk. Vi hadde tenkt å være her to netter, men Lars Ove våknet med «ullhue» den dagen vi hadde tenkt å dra videre. Vondt hals og tett i hodet gjorde at vi tok et ekstra døgn her. Da ble det en god gåtur på Guri på de flotte turstiene som finnes her. Selv om været ble litt dårligere etterhvert koser vi oss som vanlig her i Lysekil.

Fredag 3. april: Lysekil – Halmstad – (E6) – 268 km

Langfredag reiste vi videre. Tre døgn i Lysekil var nok for denne gang. Vi peilet oss inn på Halmstad. Vi valgte å kjøre E6 for å komme litt fortere fram. I Halmstad fantes det et par stellplasser, så vi håpet på plass der. Da vi kom frem var det smekka fullt på både plassen til BK Najaden og City Camp. Men det fantes noen plasser uten strøm på City Camp, så da takket vi ja til det. Disse to plassene ligger tett på hverandre ved kanalen, og en 10 minutters gange fra sentrum av Halmstad. Her var det kun svenske biler foruten oss, og det var kontant betaling som gjaldt (swish for svenskene). Så da var det å finne en minibank så vi fikk betalt for oss. Prisen var kr 280 svenske pr døgn uten strøm (kr 320 med), men vi fikk det for gammel pris; kr 240 svenske. Muligheter for å tømme vann, toalett, fylle på vann etc. Do og dusj var tilgjengelig her.

Vi var de eneste norske, men driveren kunne fortelle at om sommeren var det mange nordmenn som besøkte denne plassen og byen. Det var vårt første besøk her, og vi tror nok det er veldig koselig her om sommeren. Da er det nok båtliv på kanalen og liv på de mange restaurantene i byen.

Lørdag 4. april: Halmstad – Korsør – 284 km

Da ble Korsør neste stopp. Vi hadde kjøpt abonnement på Øresundbroen, og fant info om at vi da skulle velge grønne felt da vi skulle kjøre inn på broen. Dette fungerte fint. Det ville si at påskeaften skulle tilbringes her. Vi slo oss til på Korsør Lystbådehavn, og her så vi rett bort på Storebæltsbroen. Her var vi 6 biler over natten. Det er egentlig plass til ca 25 biler her, men det er når båtene er satt på vannet. Prisen er kr 175,- danske pr natt. Strøm kostet 2,50 danske pr kwh og dusj 6 minutter kostet kr 10,-. Toalettbesøk er inkludert. Vannpåfylling er gratis og det er muligheter for å tømme doen.

Vi hadde tenkt kun å være en natt. Været var fint men en kraftig vind (kanskje litt føling av stormen Dave) gjorde at vi sto i ro og ville tilbringe neste natt også her. LItt skummelt synes Guri med all den vinden når vi skal kjøre over Storebæltsbroen. Det var meldt litt mindre vind fremover – men ikke mye mindre – de neste par dagene.

Men påskeaften pyntet vi med den lille påskepynten vi hadde og tilberedte et godt lammestekmåltid. Lammesteken hadde vi stekt og skjært opp hjemme, og vakumpakket og fryst så det skulle holde seg bra. Poteter, grønnsaker og god saus til gjorde det til et påskemåltid verdig. Og selvsagt god rødvin til.

Guri fikk gått seg en liten tur rundt byen, men denne vinden gjør det ikke så trivelig å være ute – selv om sola skinner. 2. påskedag går ferden videre til Flensburg – hvis vi kommer helskinnet over broen i vinden….

Mandag 6. april: Korsør – Flensburg – 215 km

Det gikk bra over Storebæltbroen. Vi kjørte tidlig da det var meldt minst vind og vinden skulle øke utover dagen. Vi dro så tidlig som kl 07.30. Vi droppet frokosten, men tok oss tid til en dusj og kaffekoking.

Vi hadde bestemt oss for å ta en overnatting i Flensburg. Litt skulle handles inn og vi skulle fylle opp gassflaskene hos Färber Gas. Denne mandagen var 2. påskedag, så det var stengt både på Citti-Park og hos gassbutikken. Vi dro derfor rett til Scandinavian Park, da den var åpen, og deretter reiste vi til bobilplassen ved Citti-Park for å overnatte. Det var få biler der da vi kom, så tydelig slutt på påskeferien. Men allikevel kom det en god del biler utover ettermiddagen/kvelden. Fortsatt sterk vind, men den løyet utover kvelden.

Bobilplassen i Husqvarna:

Vi hadde et fint opphold i Kristinehamn. Et sted vi har vært flere ganger, men det er et par år siden sist nå.

Fem biler sto her over natten.

Guri og Lars Ove

Share This: