
Reiserute:
30.03.26 – 20.04.26
Hamar – Arvika – Lysekil – Halmstad – Korsør – Flensburg – Lauenburg/Elbe – Heiligenhafen – Rendsburg – Schleswig – Flensburg – Limhamn – Husqvarna – Kristinehamn – Arvika – Eidsvoll – Hamar

Endelig var det klart for å hente bilen fra vinterlagring. Den ble hentet onsdag 25. mars. Vi hadde bestemt oss for å dra på første tur for året mandag 30. mars. Dagene imellom henting og tur ble brukt til å ordne med bilen samt noen avtaler hjemme som måtte unnagjøres.
Mandag 30. mars: Hamar – Arvika – 182 km
Men mandag 30. mars bar det av sted. Som så ofte før ble første stopp Arvika. Og jammen så vi at bobilsesongen hadde startet. Mange biler på veien, og mange biler på gratisplassen i Arvika. To fulle rekker. Men vi fikk en grei plass og slo oss til for natten. Alt på bilen virket, med unntak av alarmen. Her hadde en sikring gått. Det er jo alltid litt spennende om alt er greit etter 5 måneder på vinterlagring. Vi koste oss inne i bilen resten av dagen. Litt dårlig vær gjorde at det ble et par Harry Hole-episoder på tv’en.
Tirsdag 31. mars: Arvika – Lysekil (om Ed) – 234 km
Vårt første mål var egentlig Lysekil. Et sted vi ofte vender tilbake til. Men vi var veldig spent på om det var plass der når vi så hvor mange som var i Arvika. For Lysekil er et populært sted. Men det viste seg å være flere ledige plasser da vi kom i halv to-tiden, så vi installerte oss på Fiskehamnen på plass FHH4. Nå var prisen kr 280 svenske pr døgn.
Det ser ut som de lager nytt servicehus på havna her. Det trengs jo, så vi håper det er det som skjer. Men to toaletter (det ene med dusj) var åpent. Men tømming av do og søppel må gjøres på den andre plassen litt bortenfor.
Den dagen vi kom var det strålende vær, så da ble det å ta ut stolene og sitte ute og kose seg. Måtte utnytte det fine været. Dagen etter var det mer overskyet og ikke noe sitte ute-vær. Så da ble det en bytur. Ikke noe som hadde endret seg siden siste besøk. Vi hadde tenkt å være her to netter, men Lars Ove våknet med «ullhue» den dagen vi hadde tenkt å dra videre. Vondt hals og tett i hodet gjorde at vi tok et ekstra døgn her. Da ble det en god gåtur på Guri på de flotte turstiene som finnes her. Selv om været ble litt dårligere etterhvert koser vi oss som vanlig her i Lysekil.



Fredag 3. april: Lysekil – Halmstad – (E6) – 268 km
Langfredag reiste vi videre. Tre døgn i Lysekil var nok for denne gang. Vi peilet oss inn på Halmstad. Vi valgte å kjøre E6 for å komme litt fortere fram. I Halmstad fantes det et par stellplasser, så vi håpet på plass der. Da vi kom frem var det smekka fullt på både plassen til BK Najaden og City Camp. Men det fantes noen plasser uten strøm på City Camp, så da takket vi ja til det. Disse to plassene ligger tett på hverandre ved kanalen, og en 10 minutters gange fra sentrum av Halmstad. Her var det kun svenske biler foruten oss, og det var kontant betaling som gjaldt (swish for svenskene). Så da var det å finne en minibank så vi fikk betalt for oss. Prisen var kr 280 svenske pr døgn uten strøm (kr 320 med), men vi fikk det for gammel pris; kr 240 svenske. Muligheter for å tømme vann, toalett, fylle på vann etc. Do og dusj var tilgjengelig her.
Vi var de eneste norske, men driveren kunne fortelle at om sommeren var det mange nordmenn som besøkte denne plassen og byen. Det var vårt første besøk her, og vi tror nok det er veldig koselig her om sommeren. Da er det nok båtliv på kanalen og liv på de mange restaurantene i byen.



Lørdag 4. april: Halmstad – Korsør – 284 km
Da ble Korsør neste stopp. Vi hadde kjøpt abonnement på Øresundbroen, og fant info om at vi da skulle velge grønne felt da vi skulle kjøre inn på broen. Dette fungerte fint. Det ville si at påskeaften skulle tilbringes her. Vi slo oss til på Korsør Lystbådehavn, og her så vi rett bort på Storebæltsbroen. Her var vi 6 biler over natten. Det er egentlig plass til ca 25 biler her, men det er når båtene er satt på vannet. Prisen er kr 175,- danske pr natt. Strøm kostet 2,50 danske pr kwh og dusj 6 minutter kostet kr 10,-. Toalettbesøk er inkludert. Vannpåfylling er gratis og det er muligheter for å tømme doen.
Vi hadde tenkt kun å være en natt. Været var fint men en kraftig vind (kanskje litt føling av stormen Dave) gjorde at vi sto i ro og ville tilbringe neste natt også her. LItt skummelt synes Guri med all den vinden når vi skal kjøre over Storebæltsbroen. Det var meldt litt mindre vind fremover – men ikke mye mindre – de neste par dagene.
Men påskeaften pyntet vi med den lille påskepynten vi hadde og tilberedte et godt lammestekmåltid. Lammesteken hadde vi stekt og skjært opp hjemme, og vakumpakket og fryst så det skulle holde seg bra. Poteter, grønnsaker og god saus til gjorde det til et påskemåltid verdig. Og selvsagt god rødvin til.
Guri fikk gått seg en liten tur rundt byen, men denne vinden gjør det ikke så trivelig å være ute – selv om sola skinner. 2. påskedag går ferden videre til Flensburg – hvis vi kommer helskinnet over broen i vinden….






Mandag 6. april: Korsør – Flensburg – 215 km
Det gikk bra over Storebæltbroen. Vi kjørte tidlig da det var meldt minst vind og vinden skulle øke utover dagen. Vi dro så tidlig som kl 07.30. Vi droppet frokosten, men tok oss tid til en dusj og kaffekoking.
Vi hadde bestemt oss for å ta en overnatting i Flensburg. Litt skulle handles inn og vi skulle fylle opp gassflaskene hos Färber Gas. Denne mandagen var 2. påskedag, så det var stengt både på Citti-Park og hos gassbutikken. Vi dro derfor rett til Scandinavian Park, da den var åpen, og deretter reiste vi til bobilplassen ved Citti-Park for å overnatte. Det var få biler der da vi kom, så tydelig slutt på påskeferien. Men allikevel kom det en god del biler utover ettermiddagen/kvelden. Fortsatt sterk vind, men den løyet utover kvelden.
Tirsdag 7. april: Flensburg – Lauenburg/Elbe – 205 km
Lauenburg/Elbe var en ny plass for oss. Vi hadde hørt om den, men ikke vært der. Plassen lå i båthavna. 19 euro pr natt. Her var det cash som gjaldt. Alle fasiliteter, men ekstra betaling for alt unntatt dotømming og vannpåfylling. Dette var tydeligvis en populær plass; mange fant veien hit.
Det var en koselig restaurant på havna. Den var oppe fra kl 18.00 – 20.00. Vi spiste middag der begge dager, og det ble schnitzel begge dager. Men den var god. Berit og Kjetil fra Brumunddal kom 8. april, så andre kvelden vår var de med og spiste schnitzel. Veldig koselig at de kom.
Vi hadde strålende vær hele oppholdet, men en sur vind gjorde at vi måtte kle godt på oss. Men vi satt ute hele dagen. Måtte røre på seg litt også, så det ble en gåtur til gamlebyen samt en gårtur til en butikk i sentrum for å handle litt og ta ut noen euro. Til sentrum var det ikke så langt, men ganske bratt. Fin trim oppover ble jo det.





Torsdag 9. april: Lauenburg/Elbe – Heiligenhafen: 140 km
Etter en god og lang kaffestund med Kjetil og Berit dro vi av gårde til Heiligenhafen. Dette var en plass vi var på i påsken i fjor, og som vi syntes var et koselig sted. Derfor hadde vi lyst til å dra tilbake til Reisemobilstellplatz Heiligenhafen.
Det var fint vær da vi kom, men vinden var skikkelig sur. Det var ikke noe fristende å være ute. Denne stellplassen er stor, og delt i flere områder. Litt varierende priser for de forskjellige områdene. Vi parkerte på D-området nærmest sjøen. Her var prisen14 euro pluss pluss pluss, så i alt 30,50 euro pr døgn. Det er innbefattet 5 euro som depositum for servicekortet og 5 euro til rådighet på serviceanlegget. Depositumet får vi tilbakebetalt pluss det som er igjen etter bruken for serviceanlegget. Det var god plass over det hele nå.
Dagen etter regnet det – og fortsatt blåst. Så da bestemte vi oss for å dra videre….


Fredag 10. april: Heiligenhafen – Rendsburg – 103 km
Vi sjekket været i Rendsburg – hvor vi også har vært tidligere – og det var meldt ganske bra. Så da dro vi til Wohnmobilhafen am Kanal Cafe som var den plassen vi lå på i fjor. I Rendsburg finnes flere stellplasser. På denne er prisen 24 euro pr natt pluss 5 euro i depositum for servicekortet. Flott serviceanlegg. Dusje koster 1 euro for 3 minutter.
Her er også vaskemaskin og tørketrommel. Så vi fant ut at vi skulle passe på å vaske når vaskemaskin/tørketrommel var tilgjengelig. Og vi satte i gang vaskemaskinen. Her var det kun 1-euro-mynter som dugde, og vi brukte de vi hadde. Men det skulle vise seg å være langt fra nok. Så vi måtte på jakt etter å få vekslet. For vi skulle jo bruke tørketrommel også. Guri fikk vekslet noe i restauranten. Men måtte enda ha mer. Så etter å ha saumfart nabolaget fant hun en iskiosk og kjøpte en flaske vann. Betalte med en 10-euro, og spurte om å få tilbake 1-euros. Heldigvis fikk hun det. Da hadde vi nok mynter. Men da vasken var ferdig slet vi med å få opp døra på vaskemaskinen. Men fikk til slutt til det. Så var det å bruke tørketrommelen. Det tørket så sent så vi brukte hele dagen på å få tørket vasken. Men gikk bra til slutt det og. Innimellom vasking og tørking spiste vi middag på restauranten. God mat.
Som sagt var været bra, men denne kalde vinden tar aldri slutt. Så det ble ikke noe utesitting her heller. Her måtte en være tidlig ute for å få plass. En del ledig da vi kom, men på ettermiddagen ble det helt fullt.

Lørdag 11.april: Rendsburg – Schleswig – 37,4 km
Schleswig må vi liksom innom når vi er på disse kanter. Vi bestemte oss for å være på Wohnmobilstellplatz am Schleswiger Stadthafeni to netter. Det var god plass her nå, men særlig lørdag kom det en del etterhvert, men fullt ble det ikke. Søndag reiste mange. Prisen er 28 euro pr natt, og en må betale på automaten. Det er ikke lenger betaling på havnekontoret. Dette var nytt i fjor.
Været var fint, og vi satt ute begge dager. Lørdag var det sur vind, men godt når en fant en lun krok. Søndag var det nydelig utevær.
Ellers var det ikke mye nytt å oppleve. Som tidligere spiste på havnekafeen en av dagene, og det ble en rusletur til byen og parken og gamlebyen. Fint å gå tur rundt her.






Mandag 13. april: Schleswig – Flensburg – 40,4 km
Ferden gikk noen få mil nordover. Vi dro til Flensburg for å handle litt. Da ble det en tur både innom Scandinavian park og Citti-park, samt nok en gang fylling av gass på Färber Gas. Bestemte oss likegodt for å overnatte på Citti, og heller kjøre en lengre distanse dagen etter. Det begynte å regne etter hvert, og det regnet hele natten og morgenen. Vi dro videre ca kl 09.00.
Tirsdag 14. april: Flensburg – Limhamn (v/Malmø) – 355 km
Etter noen kortere etapper i Nord-Tyskland bestemte vi oss for å kjøre over begge broene – til Malmø. Ingen overnatting i Danmark. Fikk heller prøve å finne en plass i nærheten av Malmø. Været var dårlig, så greit med en kjøredag.
Vi sjekket Campercontact og fant Lagunen stellplass i Limhamn. Dette var nok en forholdsvis ny plass, ihvertfall hadde akkurat et nytt servicehus åpnet. Dette var også en småbåthavn og lå fint til med utsikt utover havet. Prisen var kr 325,- svenske.
Det var kun to biler da vi kom, men flere fant veien utover ettermiddagen. Seks biler sto over natten. Det var nederlendere og tyskere foruten oss.
Været ankomstdagen var ikke av det beste; overskyet og småregn. Men på kvelden ble det bedre og vi opplevde en flott solnedgang. Noe de var kjent for der ute leste vi. Da vi reiste morgenen etter var det fint vær. Typisk.




Onsdag 15. april: Limhamn (v/Malmø) – Husqvarna (v/Jønkøping) – 312 km
Målet for dagen var Husqvarna stellplass. Vi var her for to år siden, og tenkte at dette var en grei etappe denne dagen. Denne plassen ligger fint til med utsikt over Vättern, og prisen i lavsesongen er kun Kr 100,- svenske inkl strøm, vann og tømming. Kr 5,- i tillegg når vi betalte med Parkster-appen.
Her er 12 plasser, fem var opptatt da vi kom. Flere kom, så over natten ble det fullt.
Litt småregn opplevde vi her også, så noen store utflukter ble det ikke.
Bobilplassen i Husqvarna:

Torsdag 16. april: Husqvarna – Kristinehamn – 231 km
Vi pratet om å dra til Lyrestad ved Gøta kanal. Men ombestemte oss i et veikryss og satte kursen mot Kristinehamn i stedet. Tenkte det var litt tidlig for Gøta kanal. Dette etter at vi hadde kjørt innom bobilplassen i Vadstena og Vadstena slott. Så vi satte kursen mot Kristinehamns Gästhamn & Ställplats
Vi fant ut at vi likesågodt kunne være to netter i Kristinehamn. Her var prisen kr 350,- svenske pr natt med strøm. En kan velge uten strøm også, da er prisen kr 275,-. Vi valgte med, men hadde ikke behøvd strøm med så mye sol. For nå var været fint. I det flotte været tok vi ut syklene og syklet til Picasso-skulpturen. En fin sykkeltur for oss dette. Den første for sesongen. Etterpå syklet vi til byen for å spise lunsj. Dro så tilbake til bilen, og vi kunne sitte ute resten av ettermiddagen.
Vi hadde et fint opphold i Kristinehamn. Et sted vi har vært flere ganger, men det er et par år siden sist nå.




Lørdag 18. april: Kristinehamn – Arvika – 114 km
Da vi kom til Arvika opplevde vi et bedre vær enn Yr spådde. Litt sur vind, men godt i sola. Her var god plass nå, så fikk plass i første rekke – selv om det ikke er så viktig egentlig. Men fullt i første rekke etter hvert også, pluss noen i rekka langs veien. Populær denne gratisplassen.
Siden sist vi var her har det blitt et nytt vacumtoalett her, men vi testet ikke det.
Mye av dagen ble tilbragt ute, pluss at Guri fikk tatt seg en bytur. Godt å røre litt på seg.
Søndag 19. april: Arvika – Eidsvoll – 140 km
Vi må liksom en tur innom Eidsvoll på disse turene våre. Dette har blitt en populær plass, særlig nå etter at de har merket opp plassene. Store og gode plasser. Muligheter for dotømming (men ikke gråvann), og det er offentlige toaletter, dusj og vaskerom her.
Selv om det var meldt regn dro vi hit for å tilbringe siste natten på denne turen her. Og det ble regn som spådd.
Fem biler sto her over natten.
Mandag 20. april: Eidsvoll – Hamar – 70,9 km
Vi våknet til sol, men tåka kom sigende over elva. Da var det dags for å kjøre hjem, og vips så var tre uker på tur unnagjort. Lange påskeferier etter at vi ble pensjonister.
Dette var debut-turen for sesongen, og vi var spente på om alt fungerte på bilen etter vinterlagringen. Det gjorde det. Turen har gått uten uhell på både bil og oss, og det var godt å komme seg ut på veien igjen. Det har blitt en tradisjon for oss å besøke Nord-Tyskland på disse påsketurene; der liker vi oss godt. Og til og fra har vi besøkt både kjente – og nye – steder.
Guri og Lars Ove