20 – 22 juli. Dolomittene

Etter å ha navigert ut fra campingen ved Gardasjøen, og etter et meget godt besøk på kjøpesenter så dro vi videre. Hensikten med besøket var å handle inn litt vann, middagsmat, litt øl og vin og litt pålegg. Dette er et sted hvor de lokale restauranter gjør sine innkjøp, og da sier det seg selv at det er billig.
Vi kjøpte litt hvitvin blant annet, og den koster 24 NOK pr flaske, og vi smakte på den første kvelden og den var faktisk MEGET god!!! Vi kjøpte med et brett med øl, og der kostet boksen 4,70 NOK.

Vi har vært i Alpene, men vi hadde aldri vært i Dolomittene selv om vi nesten har kjørt forbi på vei fra Italia til Østerike flere ganger. Derfor hadde vi bestilt 3 netter på Caravan Park Sexten.
Campingen ligger på over 1500 meters høyde, med en fantastisk utsikt over Dolomittene.

For å komme dit fra Desenzano måtte vi fyre opp Hymern, som forøvrig har gått som en klokke hele turen, og det eneste den har bedt om er litt diesel og litt vindusvask, noe den gladelig har fått. Vi blir bare mer og mer glad i denne bilen.
Vi hadde 3 alternative veier å kjøre, alle var på rundt 30 mil, men vi valgte den raskeste. Den går strake veien fra Gardasjøen til Østerike, en motorvei som er en bomvei. Enorm trafikk hele veien, og turen tok lengre tid enn beregnet. Vi tok av mot vei SS49, før vi kom til grensen til Østerike, og turen kostet 13 euro i bompenger. Ikke galt det!!
Så holdt det på å gå galt.
Vi hadde lagt inn adressen som står på nettestedet til campingen på GPSen, men det ble feil. Adressen førte oss til et lite sted, og en boligblokk 4,6 mil fra campingen!!!
Dette er tydeligvis firmaadressen til campingen, eller eierens privatadresse.
Ny kurs ble satt, og vi ankom denne enorme og ekstremt flotte campingen på ettermiddagen. Der ble vi loset av en hyggelig kar med golfbil til vår pitch som er på 140m2, og med vann og avløp på tomta. Den koster 50 euro pr natt, men det er det verdt!
Campingen har to store sanitærbygg som er gullende rene og flislagte. Den har en stor kafe, en bistro (se bilder) og en gourmet-restaurant pluss en rimelig stor, men rimelig dyr butikk.
Vi hadde håpet vi kunne sykle litt, men det slo vi raskt fra oss. Det er sykkelmuligheter, men det er for kondomkledde yngre mennesker med fulldempede offroad-sykler. Vi turte ikke henge oss på, så syklene står pent i Hymerns garasje.
Det er to store svømmebassenger her, men det frister ikke i det dårlige været vi har hatt. Det regner og det regner, og så blir det 10 minutter med sol, før det regner litt igjen. Men sånn er fjellet.
Om nettene er det 9-10 grader, men egentlig synes vi det er deilig å kunne våkne opp på morgenen med 15 grader inni bilen etter å ha levd med rundt 25 grader de siste to ukene. Og en varm dusj, i stedet for en kald, var heller ikke å forakte. Hymern begynner også å få kjølt seg ned etter all varmen.

Første kvelden ble middagen tilberedt av Hymerns medbrakte kokk, som også fungerer sånn passe tålelig som sjåfør og hjelpemann.
Andre kvelden gikk vi på campingens bistro (bildene forteller), og der var et en bartender som endelig kunne lage noe som minnet om Irish cofee, noe ingen andre bartendere i Ialia har klart før når vi har bestilt. Det eneste han glemte var å helle i skikkelig kaffe. Han brukte nok bare en dash espresso. Men godt var det, og prisene var meget hyggelige.

Nå begynner siste kvelden her snart, og vi fikk nettopp besøk av den eneste nordmannen vi har sett her på campingen. Bergensere som kommer fra Kroatia og ikke vet hvor de skal videre, bortset fra at de skal være i Hirtshals neste mandag.

Det vet vi. I morgen går  turen til Slovenia hvor vi overnatter en natt, før vi reiser til Balatonsjøen i Ungarn hvor vi planlegger å være i 5 døgn

Livet er herlig !!! 🙂

Noen bilder:

Utsikt fra pitchen
Utsikten fra Pitchen
Her står vi da
Men vi har ikke den største pitchen her 🙂