Dag 9. Waabs – Hirtshals. Så var denne turen over

Det hadde begynt å snø om kvelden, så vi var litt spente når vi så ut om morgenen. Alt var hvitt, og det var en kuldegrad, og det snødde enda.
Vi hadde tenkt å starte turen opp til Hirtshals litt senere enn vanlig, da det bare er litt over 40 mil opp dit, men vi følte at vi måtte komme oss avgårde før vi snødde inne.
Vi har nye piggfrie vinterdekk på bilen, så kom oss enkelt ut av campingen.
Fordelen ved å kjøre 1. påskedag var jo at alle butikkene var stengt, og det ble mindre svetting og irritasjon for sjåføren 🙂

Første stopp ble ved Kolding. Der bestemte vi oss for å unngå den kjedelige og trafikkerte hovedveien, og vi dreide av og kjørte inn i landet.  Vi kjørte Vejle – Billund – Herning – Viborg – Fjerritslev – Løkken og så rett til ferjekaia i Hirtshals.
Denne ruten tok selvfølgelig lengre tid, men det var også meningen. Det ble et stort antall rundkjøringer og disse merkelige men effektive «øyene» midt i veien ved inn og utkjøring av hver eneste lille by eller tettsted. Disse «øyene» reduserer farten betraktlig og det blir mye ratt-arbeid. Ellers ble det en fin tur

Jeg skrev litt lenger oppe at alle butikkene var stengt denne dagen, men med et unntak. Matbutikken Brugsen var oppe noen steder, og vi stoppet på Super-Brugsen i Løkken for å handle litt middagsmat. Denne butikken var enormt stor, og vi gikk ut med 4 bæreposer!
Vi kjøpte også vin-kvoten vår der. Prisene var i alle fall ikke høyere enn i taxfri burikken på Colorline. En annen fordel var at vi slapp å bære på dette inne på båten.
Middagen ble enkel. Røde pølser med brød og sterk sennep. Et herremåltid 🙂

Båten skulle gå kl 22.15, og vi ankom kaia ca 2 timer før. Det sto en stort antall bobiler på kaia, og vi trodde kanskje at alle skulle med båten den kvelden, men det skulle de nok ikke. De hadde bare parkert for kvelden og skulle nok være med båten neste morgen. Vi satte på Trumaen, fikk god varme og satt og så på TV til vi skulle kjøre ombord.
Når vi har reist med bilen på båt før, så har det alltid kommet en fra fergeselskapet rundt og sørget for at vi har stengt av gassen før ombordkjøring. Ikke denne gangen. Vi kunne altså kjørt ombord med åpne flasker, og det synes jeg er litt merkelig. Vi stengte selvsagt av gassen.

På båten hadde vi bestilt plass i bekvemme flystoler, og det ble kanskje en liten halvtimes søvn før vi ankom Larvik. Å sitte sammen med unge og gamle som skravler, snorker og promper, er ikke et ideelt sted som innbyr til god søvn 🙂 Det ble ellers en rolig overfart uten bølger og vi ankom Larvik presis kl 02.00.

Da var denne påsketuren slutt for oss. Det ble en flott tur på alle måter, unntatt været.  Det har vært mye regn og litt snø, og det har vært kaldt. Vi har nesten ikke brukt campingstolene, og syklene våre har stått helt i ro inne i garasjen. Bilen har fungert helt perfekt hele turen 🙂

Neste store tur starter 1 juli. Da reiser jeg alene med bilen ned til Barcelona, og Kabin-sjefen og Co-piloten i Hymeren kommer etter med fly 6 juli. Så blir det 4 uker på tur, men hvor vi reiser vet vi ikke ennå.

Fordelen med bobil er jo friheten!!

God vår og god sommer 🙂

Her er noen bilder fra campingen i Waabs og fra kaia i Hirtshals