23.05. – 28.05.26

Lørdag 23 mai (pinseaften) – Hamar – Charlottenberg

Nå var pinsehelgen kommet, og vi lurte litt på hva vi skulle gjøre. Vi hadde fått et tilbud på et 2-døgns-cruise med Color Line til Kiel, så vi tenkte at det kunne være moro med en slik tur og, siden det var lenge siden vi hadde gjort noe sånt. Som sagt så gjort….

Men vi hadde bestemt oss for å dra med bobilen så snart vi kom hjem lørdag (pinseaften). Så vi pakket om, fylte vann på bilen og dro av sted. Siden vi kom av gårde litt sent, bestemte vi oss for en overnatting i Charlottenberg – utenfor Hypermat. Her sto det mange biler, og dette er en grei overnattingsplass for en natt. Planen var egentlig Arvika, men litt sent en lørdagskveld tenkte vi det kunne være fullt der. For selv om den plassen er stor så er den veldig populær, særlig i helger med fint vær. Det er mange norske som finner veien hit.

Søndag 24 mai: Charlottenberg – Lyrestad

Vi er glad i Gøta kanal, og hadde lyst på en liten tur dit igjen. Siden 2. pinsedag ikke er helligdag i Sverige, var det ikke så kjør som vi fryktet på bobilplassene. Vi var nedom stellplassen i havna i Kristinehamn først, egentlig for å sjekke om det var ledige plasser å oppdrive. Der viste det seg å være god plass, men vi dro likevel videre til Lyrestad som tenkt. Det var mange ledige plasser her også, men kun èn ledig nærmest kanalen. Så da tok vi den. Pris kr 300,- svenske inkl strøm. Tommy sheriff var fortsatt på plass.

Vi hadde opprinnelig tenkt å være to netter, men det blåste så fælt – en sur vind. Men vi fikk allikevel til en god sykkeltur langs kanalen etter ankomst. Båttrafikken hadde ikke startet ordentlig enda, og vi må jo si at det er koseligere når det er mange båter på kanalen. Vi så kun to båter pluss cruisebåten Diana. Så vi bestemte oss for å vende nesen mot hjemover igjen etter en natt her da det var meldt mye vind også neste dag, og mindre sol. Men vi hadde noen dager til før vi skulle ha bilen på EU-kontroll og service, så da ble det overnatting på de «faste» stedene på veien hjem.

Mandag 25 mai: Lyrestad – Arvika

Vi har flere ganger kjørt nedom Mariebergskogen ved Karlstad. Men det har aldri vært ledige plasser. Det ser så koselig ut der. Men de har bare 6 plasser (gratis, men må betale for strøm). Men selvsagt fullt denne gangen også. Så da dro vi videre til Arvika og gratisplassen der. Vi trodde kanskje bobiltrafikken hadde avtatt noe nå når vi hadde kommet til 2. pinsedag, men det sto mange biler der. Grått og vindfullt vær, så det var ikke fristende å ta ut stolene, så det ble innekos denne ettermiddagen/kvelden.

Tirsdag 26 mai: Arvika – Eidsvoll

Neste stopp ble Eidsvoll – som så mange ganger før. Da hadde vi kort vei hjem til Hamar dagen etter, da vi måtte hjem til noen avtaler vi hadde. Her var overraskende mange biler, kun et par-tre ledige plasser. Denne gratisplassen har blitt populær, og det har blitt ekstra fint etter at de merket opp plassene. Fine, store plasser.

Fint vær, men mye vind i kastene. Men vi satt ute flere timer. Deilig når solen varmer.

Onsdag 27. mai: Eidsvoll – Hamar – Eidsvoll

Som sagt måtte vi hjem til Hamar en tur. Men vi kjørte tilbake til Eidsvoll på ettermiddagen pga planlagt service og EU-kontroll på bobilen på Dal dagen etter.

Torsdag 28. mai: Eidsvoll – Hamar

Etter utført EU-kontroll og service reiste vi hjem. Ingen anmerkninger, så da er det bare å fortsette på nye bobileventyr.

Men først skal vi være hjemme snaue to uker før ny, planlagt tur – bare avbrutt i perioden av en natt på camping i nærområdet med et barnebarn på 3 1/2 år. Og det syntes den lille var stas….

Guri og Lars Ove

Share This: