Hamar – Moss – Fredrikstad – Moss – Lysekil – Eidsvoll – Hamar
Lørdag 25 april: Hamar – Moss
Vi har hatt et fortelt til salgs på Finn.no en stund, og nå viste det seg at en fra Nannestad ønsket å kjøpe det. Så siden vi hadde tenkt oss med bobilen til Moss denne lørdagen, så passet det fint å møte kjøper på veien dit. Dette teltet hadde vi ikke brukt på en stund, og ikke var det brukt så mange ganger heller. Så vi valgte å selge det siden vi også har skaffet oss et popup-telt.
Etter handelen kjørte vi videre til Moss. Vi så på web-kameraet der at det var fullt i Moss havn, men svingte nedom allikevel – i tilfelle vi så noen som hadde tenkt å reise. Men det skulle nok mye til en lørdag ettermiddag siden dette er en populær plass.
Vi sjekket Campercontact om det var andre alternativer i nærheten. Der sto det avmerket en bobilplass på Dillingøy, og vi kjørte dit, men den viste seg å være nedlagt. Så da var det feil på Campercontact. Så vi ga beskjed om det, og dagen etter var den fjernet fra kartet. Men vi fant en gratisplass i Mossemarka. En grei overnatting for en natt. Det var en bobil i tillegg til oss, pluss en trailer.
Søndag 26 april: Moss – Fredrikstad
Prøvde Moss havn på formiddagen, men ingen hadde reist. Bestemte oss da for å dra til Fredrikstad. Prøvde Hankø marina, for på Campercontact sto det at den var åpen. Men ikke åpen for bobiler enda. Nok en bomtur…Tenkte å dra til grusplassen i Fredrikstad, men på veien dit kjørte vi forbi den nye plassen Fredrikstad bobilpark. Kostet flesk; kr 450,-, men vi bestemte oss for å ligge en natt her. 7 biler over natta. Veldig fin plass. Litt bråk fra veien, men ikke veldig plagsomt. Rent og pent alle stand.


Mandag 27 april: Fredrikstad – Moss
Kjørte til Strømstad før vi kjørte nordover igjen til Moss og Moss havn. Tenkte det ville bli god plass da helgen var over, og det stemte da vi sjekket webkameraet over havnen. To biler da vi kom, men de dro, så vi ble igjen alene. Kr 260 pr døgn. Men utover ettermiddagen/kvelden fyltes det opp igjen.
Det var tidligere et serviceanlegg her, med do og dusj, men det er revet. Vi har aldri benyttet oss av det, så ikke noe savn for oss. Men det er muligheter for å tømme do og fylle vann, noe som er det viktigste for oss.
Vinden løyet, og det ble deilig å sitte ute. En tur rundt i sentrum av Moss fikk vi også til.
Til middag ble det deilig fiskesuppe kjøpt på fiskebutikken ved siden av bobilplassen.
Vi hadde tenkt kanskje å være enda en natt, men fant plutselig ut at vi ville kjøre til Lysekil.


Onsdag 29 april: Moss – Lysekil (Sverige)
Det var god plass på Fiskehamnen da vi kom, men flere kom etter hvert. Fint vær, men sur vind. Vi bestilte likegodt for to netter. Kr 280,- pr natt inkl strøm. Det nye serviceanlegget er fortsatt ikke ferdig, men en dusj og do er godt nok. Benyttet dusjen der, selv om vi ofte også dusjer i bilen. Men vi valgte serviceanlegget denne gangen.
Dagen etter var det meldt knallfint vær, men det slo ikke til. Tåka lå over vannet. Pluss at det var en sur vind selv om den ikke var så sterk. Denne dagen skjønte vi at det var knallvær hjemme. Men været må en bare ta som det er.
Tredje dagen ble det sol og sitte ute-vær. Men fortsatt sur vind. Vi fant ut at vi ville spise lunsj på restaurant denne dagen. En restaurant like ved bobilplassen heter Villa Solviken. Restauranten ligger i et lite hotell. Denne restauranten hadde fått gode omtaler. Dette var et sted vi ikke hadde vært på tidligere. Så bestemte oss for å prøve det. Her var det god mat. Vi valgte helstekt rødspette fra menyen. Et godt måltid.

Lørdag 2 mai: Lysekil – Eidsvoll
Denne dagen var målet Eidsvoll. Vi skulle besøke familie på Eidsvoll på søndag, så da passet det fint å overnatte på Skjoldnestangen i Sundet. På vei nordover tok vi av så vi kjørte om Askim. Det var dårlig vær denne dagen. Men mange finner veien til Eidsvoll og denne plassen. Det sto 12 biler over natta.
Som sagt skulle vi besøke familie på Eidsvoll denne søndagen. Men det var først litt senere på dagen, så da kjørte vi først en tur Hurdalsjøen rundt. Tenkte kanskje vi skulle finne en plass rundt der for å overnatte til mandag etter endt besøk hos familie. Men vi landet på å dra tilbake til Skjoldnestangen. Selv om det ikke er så langt hjem så utnytter vi den tiden vi har til rådighet i bilen. Denne natten var det 8 biler parkert.
Mandag 4 mai: Eidsvoll – hjem
Selv om vi er pensjonister har vi noen gjøremål og aktiviteter hjemme også. Så derfor måtte vi hjem denne mandagen. Men vi har igjen hatt en fin tur med bilen og kost oss selv om været ikke har vært det aller varmeste. Håper sommertemperaturen snart melder sin ankomst.
Men kjenner jeg oss rett tar vi nok bilen en tur igjen uansett vær.
Guri og Lars Ove