SOMMERFERIEN 2018

Første etappe. Hamar-Mataró. 2250 km

Jeg hadde planlagt å skrive litt hver dag på kjøreturen fra Hamar til Mataró, men noen ganger blir ikke ting som planlagt. Derfor kommer det et sammendrag av denne til tider kjedelige transportetappen nå etter at første del av ferien nå er nådd.
Søndag 1 juli på ettermiddagen startet jeg fra Hamar i flott vær.
Turen ned til til Larvik er det ikke så mye å si om, bortsett fra at jeg registrerer at veiarbeid og kommende bompenger er noe Norge satser mer og mer på. Jeg var tidlig ute på kaia til Superspeed, og det resulterte i kvalitetstid med andre bobileiere. Turen over til Hirtshals på flatt hav var grei nok, men min reservasjon med flystol på Voyager Class var bortkastede penger.
Jeg ble sittende sammen med 2 danske godt voksne damer med et stygt tilfelle av munndiare og dårlig hørsel, og bak meg satt to menn. En fra Moelv og en danske som sleit fælt med å forstå hverandre. Jeg bestemte meg derfor å gå litt rundt på båten for å få tiden til å gå. Planen om å sove litt ble avlyst.
Etter å ha fått dansk asfalt under hjulene så var første målet Flensburg, men Ole Lukkøye var ikke enig. Etter å ha passert Ålborg begynte jakten på et egnet sted å overnatte. Jeg kjørte innom alle rasteplasser, men jeg så ikke en eneste bobil før jeg var mellom Århus og Kolding. Der sto det en eldre Hymer klemt mellom trailere, og jeg tenkte som så at to Hymere bak hverandre måtte skremme vettet av potensielle pirater. Satte på alarmen og la meg. En halv time senere våknet jeg ved at dieseldyret ved siden av tydeligvis var ferdig med hviletiden, og skulle videre. Sov litt til før alarmen gikk. Da var det et annet stort dieseldyr som kom og skulle hvile litt for nærme bilen. Så jeg behøver kanske ikke si at natten ble rolig.
Dagen etter ble det en kort stopp i Flensburg for bunkring av vann (hehe), før helvete brøt løs. Jeg hater nord-Tyskland av flere grunner. En av grunnene er at Hitler klarte å bygge vei der det ikke er noe å se på. En annen grunn er at Hitler bygde så dårlige veier at de hvert år siden første gangen jeg kjørte der (over 40 år siden) må reparere. Hver år!!! Og på samme strekning. Dette tror jeg tyskerne gjør bare for å straffe oss fordi vi vant krigen 🙂 Men det koster jo ikke noe å kjøre nesten 100 mil gjennom veiarbeid og endeløse køer da.
Hadde en overnatting et sted hvor det var veiarbeid, men har fortrengt det og husker ikke hvor. Egentlig vil jeg slette alle minnene om køer og veiarbeid langs A1.
Så kom jeg til «min dal» Moseldalen. Der ble det en overnatting på en stellplass 2-3 km fra Bernkastel-Kuez. Billig og bra. Der møtte jeg et par fra Bergen, og vi endte opp med vinsmaking og juging 🙂
Neste dag begynte med kø inn til Luxenburg, og jeg ble svett før jeg fikk fyllt opp tanken med Europas billigste diesel. Med et smil om munnen entret jeg Frankrike med Hymern, og selv om jeg ikke liker franskmenn så unngikk jeg jeg folkeslaget helt til jeg kom til Lyon. Det er flotte veier i Frankrike, og det var ikke en ulykke eller noe veiarbeid å se noe sted. Å betale 119 euro for å kjøre gjennom landet var ikke dyrt. Det gikk fort og jeg slapp å snakke med så mange franskmenn med min dialekt.
I Lyon booket jeg inn på Camping de Lyon. Det høres flott ut, men er det ikke. Det tok ca en halvtime å sjekke inn, og jeg fikk en elendig plass. Bilen er bare 3 meter høy, og jeg måtte være forsiktig så jeg ikke kom borti noen grener fra busker. Rett etter meg kom det en tysker som etter å ha rigget seg til og åpnet alle takluker fant ut at han skulle rygge 2 meter til. Det endte med en ødelagt takluke og noen tyske gloser jeg ikke skal gjengi her. Det toppet seg sikkert da jeg spurte han hvordan det gikk med Tyskland i fotball VM. Da pakket han sammen og fant en annen plass 🙂 Han var mye mindre enn meg, ellers kunne det sikkert endt stygt.
Jeg tenkte jeg skulle spise middag på restauranten der, men det ble først et problem. Kokken hadde ikke møtt opp på jobben. Jeg ventet et par timer før jeg spurte igjen, og da var han på plass. En god pizza og en god øl til en ikke god pris var greit nok.
i går kjørte jeg så fort jeg kunne gjennom resten av Frankrike og jeg endte på den plassen vi skal ligge i 9 døgn. Mataró ligger ca 3 mil nord for Barcelona og campingen her er så vidt jeg ser, veldig bra. Det går gratis buss inn til sentrum av byen hvert 20. minutt, og det går også direkte buss inn til Barcelona 3 ganger daglig. Togforbindelsen er helt topp, og det går nattbusser fra Barcelona som stopper ved campingen.
Jeg skal møte min bedre halvdel på flyplassen i Barcelona kl 23.30 i kveld, og vi gleder oss til å bo her.  Det blir nok et par dager inn til Barcelona, og vi har bestilt bord på vår favorittrestaurant der neste torsdag. Bloggen blir oppdatert hver dag

Jeg må bare si at hittil har bilen, en Hymer exis experience 578, gått som ei klokke. Forbruk av diesel er som forventet. I Tyskland på autobahn med fri fart (bare tull fordi det er veiarbeid alle steder) går bilen på under litern. I Frankrike kjørte jeg i 110 eller 130 og da ble forbruket litt mer

Og grunnen til at jeg rekamerer for Høisveen Caravan er ikke fordi jeg jobber der eller blir rik av det. Det er fordi jeg setter pris på god service. De fortjener det rett og slett 🙂

Her er noen bilder:

Venter på superspeed i Larvik

Inn i Tyskland

Fra overfarten med superspeed fra Larvik til Hirtshals i nydelig vær